My professional body - ammatillinen identiteetti ja uraohjaus

Kuka ja millainen olet ammattilaisena? Oletko kutsumusammatissa ja teetkö itsellesi merkityksellistä työtä vai motivoivatko sinua enemmän ulkoiset tekijät kuten palkka tai toimeentulo? Millaisista palasista sinun tähän astinen ammatillinen ura koostuu? Sopivatko palaset toisiinsa tai puuttuuko vielä jokin palanen? 

Työhön liittyvä identiteetti kuvaa ihmisen ja työn välistä suhdetta. Siinä yhdistyvät ammattialan yhteiskunnallinen, kulttuurinen ja sosiaalinen puoli sekä yksilön omat käsitykset itsestä ammatillisena toimijana, työn asemasta elämässään sekä työhön liittyvät merkitykset, arvot ja eettiset sitoumukset. (Eteläpelto ym. 2009) Uraohjaukseen (career guidance, career counselling) kohdistuu runsaasti yhteiskunnallisia, koulutus- ja työllisyyspoliittisia sekä yksilön tarpeista juontuvia odotuksia. Ura-, ammatinvalinnan- ja opinto-ohjauksen odotetaan auttavan yksilöä tekemään mielekkäitä ja onnistuneita valintoja, päätöksiä ja ratkaisuja urallaan sekä koulutusvalinnoissaan (Helander 2017). Olen itsekin taas yhdenlaisten urapäätösten edessä - mihin suuntaan etenen?


Pohdin omaa ammatillista identitettiäni kasvatustieteen maisteriopintojen opintojaksolla keväällä 2022. My professional body -kuva tuli vastaan tiedostoista ja jäin pohtimaan tämän jälkeen tapahtuneita muutoksia ammatillisessa identiteetissäni. Kuvasta on menty eteenpäin puolessatoista vuodessa jo todella paljon: ensinnäkin olen juuri parhaillaan opiskelemassa tuossa kuvassa haaveilemiani  ammatillisen opettajan pedagogisia opintoja (applying to Pedagogical Studies) Haaga-Helian viikonloppuryhmässä; toiseksi olen saanut päätökseen suomi toisena ja vieraana kielenä perus- ja aineopinnot Jyväskylän yliopistoon, joten olen enää muutaman askeleen päässä tuosta pilvikuvasta (suomi toisena ja vieraana kielenä opettajan pedagoginen pätevyys).  

Suomi toisena ja vieraana kielenä opettajan ammatti on minulle toinen ammatti eli olen alanvaihtaja. Sitä ennen olen työskennellyt 14 vuotta erilaisissa kasvatus-, opetus- ja ohjausalan tehtävissä ja venäjän kielen parissa. Nyt näen isomman kuvan miten suuri merkitys ihan kaikilla näillä työtehtävilläni onkaan ollut oman ammatillisen identiteettini rakentumisessa kohti opettajuutta: olen saanut ohjauskokemusta niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin parissa, olen saanut harjoitella sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutustaitoa, opettamiseen ja ohjaamiseen liittyviä pedagogisia taitoja ja lisäksi olen saanut nähdä monipuolisesti eri koulutusasteita peruskoulusta korkeakoulutukseen. Työhönvalmentajana olen auttanut muita kehittämään omaa ammatillista osaamistaan ja tehnyt henkilökohtaista uraohjausta, mistä on myös hyötyä opettajan työssä. 

JATKUVA OPPIMINEN

Työelämän jatkuvien muutosten takia nykytyöntekijän on oltava joustava, omattava laaja-alainen osaaminen ja työntekijän tulee päivittää omaa osaamistaan jatkuvasti, luovia sujuvasti erilaisissa verkostoissa sekä hallita omaa ajankäyttöään. Keskeistä on uudelleenoppia asioita, jolloin jatkuvan ja elinikäisen oppimisen merkitys korostuu. (Kosonen-Karesto ym. 2020). Toimin pari vuotta jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisen hankkeessa vapaan sivistystyön kentällä. Tein uraohjausta  työttömille työnhakijoille ja suunnittelin Parikkalan-Rautjärven alueelle osaamistarvekartoitusten avulla koulutuksia niille osaamisaloille, joita ko. alueella on tarpeen. Lue Hankkeen loppuraportti 

Yksilö on kovan paineen alla nykytyöelämässä pysyäkseen työmarkkinakelpoisena. Ensisijaisesti työntekijä on itse vastuussa oman ammatillisen osaamisensa kehittämisestä. Elinikäisenä oppijana olen tämän itsekin kokenut. Kukaan työnantajistani ei ole huolehtinut osaamiseni kehittämisestä tai ammatillisen identiteettini rakentumisesta, saati huolehtinut työn pysyvyydestä, sitoutumisesta tai työhyvinvoinnista määräaikaisten pätkätyösuhteiden viidakossa. Siksipä olen matkan varrella oppinut huolehtimaan niistä itse. Oman itsensä johtaminen ja yrittäjämäinen työskentelytapa ovatkin minulle jo kovin luontaisia tapoja ja haluan olla oman osaamiseni ja työntekemiseni pomo. Haluaisin löytää terveen työyhteisön, jossa työntekijöitä arvostetaan ja heistä huolehditaan. Henkilöstöjohtamisen opinnot ovat antaneet hyvän pohjan työelämätaidoille ja ymmärrystä mm. työhyvinvoinnin merkityksestä. 

Koska nykyään on hankala löytää tervettä työyhteisöä, olen pohtinut ajoittain myös yrittäjyyttä ja itse itsensä työllistämistä. Rakastan kirjoittamista ja lukemista. Olen lukenut kirjoja siitä lähtien, kun opin lukemaan ja kirjoittanut siitä lähtien kun opin kirjoittamaan. Olen kirjoittanut ensin päiväkirjoja ja kirjeitä (minulla oli lapsena 100 kirjeenvaihtokaveria!), opiskeluaikana oppimispäiväkirjoja, lukuisia 15-20 sivun esseitä ja lopputöitä. Työelämässä taas olen kirjoitellut hankeraportteja, juttuja, markkinointimateriaalia, vastannut Internet-sivuista ja somepäivityksistä ja viestinyt eri kanavissa. Nyt oli luontaista aloittaa blogi osana ammatillisten opettajaopintojen osaamiskansiota. Ehkä jonain päivänä kirjoitan vieä työkseni? Oman kirjan kirjoittaminen olisi kiinnostavaa. Se olkoon seuraava puuttuva palanen My professional body -kuvaan uutena unelmana ammatillisen identiteettini rakentumisessa!

Lähde: Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2009. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSoyPro, Helsinki.

Kommentit

Suositut tekstit