Osaamisen arviointi on haastavaa mutta palkitsevaa niin opettajalle kuin opiskelijalle

 

Ammatillisessa koulutuksessa oppimisen ja osaamisen arviointi on keskeinen osa opetussuunnitelmaa. Se auttaa opiskelijoita kehittämään taitojaan ja varmistaa, että koulutus vastaa työelämän tarpeita. Tässä blogikirjoituksessa käsittelen oppimisen ja osaamisen arvioinnin hyötyjä ja haittoja ammatillisessa koulutuksessa. Arviointi voi olla esimerkiksi formatiivista eli oppimisen aikana tapahtuvaa arviointia tai summatiivista eli tietyn opetusjakson lopussa tapahtuvaa kokoavaa arviointia. Laadukas arviointi koostuu sekä itsearvioinnista, vertaisarvioinnista että opettajan arvioinnista. Arviointikulttuuri on kehittymässä mittaamisen kulttuurista oppimisen kehittämisen ja tukemisen kulttuuriin. 

ARVIOIMISEN HYÖDYT


Osaamisen kehittäminen
Arviointi auttaa opiskelijoita tunnistamaan vahvuutensa ja heikkoutensa. Näin he voivat keskittyä parantamaan tiettyjä taitoja ja osaamisalueita.

Motivaatio
Opiskelijat motivoituvat paremmin, kun he tietävät, että heitä arvioidaan. Tämä kannustaa heitä työskentelemään kovemmin ja saavuttamaan tavoitteensa.

Työelämän tarpeisiin vastaaminen
Kuva luotu Adobe Firefly:lla
Arviointi auttaa varmistamaan, että koulutusohjelmat ovat ajan tasalla ja vastaavat työelämän tarpeita. Työnantajat voivat myös luottaa siihen, että valmistuneet opiskelijat ovat päteviä.

Arvosanat ja palautteen antaminen
Arviointi tarjoaa opiskelijoille palautteen heidän suorituksestaan. Tämä auttaa heitä ymmärtämään, missä he voivat parantaa.

Oikeudenmukaisuus
Arviointiprosessi, kun se on hyvin suunniteltu, voi olla oikeudenmukainen kaikille opiskelijoille. Se varmistaa, että kaikilla on samat mahdollisuudet osoittaa osaamisensa.

ARVIOIMISEN HAITAT


Stressi ja paineet
Arviointi voi aiheuttaa opiskelijoille stressiä ja suorituspaineita. Tämä voi johtaa heikompiin suorituksiin ja jopa terveysongelmiin.

Tietyn osaamisen korostaminen
Arviointi voi ohjata opiskelijoita keskittymään vain arvioinnissa testattaviin taitoihin ja osaamisalueisiin, jättäen vähemmälle huomiolle muita tärkeitä taitoja.

Kuva luotu Adobe Firefly:lla
Kapea arvioinnin näkökulma
Perinteinen arviointi saattaa keskittyä kirjallisiin kokeisiin ja tentteihin, jolloin käytännön taidot jäävät vähemmälle huomiolle.

Arviointiprosessin väärinkäyttö
Väärinkäytökset, kuten plagiointi ja vilppi, voivat olla ongelmia arviointiprosessissa, ja ne vaativat seurantaa ja hallintaa.

Arviointikriteerien subjektiivisuus
Arviointikriteerien tulkinta voi vaihdella opettajien välillä ja olla subjektiivista. Tämä saattaa johtaa epäoikeudenmukaisuuteen.

Kaiken kaikkiaan oppimisen ja osaamisen arvioinnilla on merkittävä rooli ammatillisessa koulutuksessa. Sen on oltava oikeudenmukaista, monipuolista ja tasapainoista. Opiskelijoiden tulee kokea, että heitä arvioidaan reilusti ja että arviointi tukee heidän oppimistaan ja valmistautumistaan tulevaan työelämään. Tulevaisuudessa on luultavasti mahdollista hyödyntää tekoälyä oppimisen arvioinnissa opettajan apurina. 


OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN

Kuva luotu Adobe Firefly:lla
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen liittyy vahvasti osaamisen arviointiin. Opiskelijan hankkiman osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella vältetään tarpeeton päällekkäinen koulutus ja osaamisen arviointi. Osaamisen tunnistaminen tarkoittaa opiskelijan aiemmin hankkiman osaamisen selvittämistä ja tunnistamista. Se tehdään opiskelijan toimittamien asiakirjojen (tutkintotodistukset, työtodistukset tai muut todistukset) ja muiden selvitysten (osaamiskartoitukset, haastattelut tai muut menetelmät) perusteella. Kaikki opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen pyritään tunnistamaan. Koulutuksen järjestäjä on velvollinen tekemään osaamisen tunnustamisen opiskelijan henkilökohtaisessa osaamisen kehittämissuunnitelmassa kirjattuihin tutkinnon osiin, joihin opiskelijalla on jo hankittua osaamista. Katso lisätietoa Opetushallituksen sivuilta

HENKILÖKOHTAISTAMINEN

Henkilökohtaistaminen tarkoittaa sitä, että jokaiselle ammatillisen koulutuksen opiskelijalle suunnitellaan ja toteutetaan hänen tarpeitaan vastaava opintopolku. Henkilökohtaistamisessa tunnistetaan ja tunnustetaan opiskelijan aiempi osaaminen ja suunnitellaan, miten ja mitä uutta osaamista hän hankkii, miten osaaminen osoitetaan sekä mitä ohjausta, tukea tai mahdollisia erityisen tuen toimia opiskelija tarvitsee hänen elämäntilanteensa huomioiden. Tunnustaminen voi kattaa koko tutkinnon osan tai pelkästään osan tutkinnon osasta, jolloin puuttuvaa osaamista hankitaan ja osaamisen arviointia täydennetään. Osaamisen tunnustamista koskevat samat säädökset kuin osaamisen arviointiakin. Tunnustetusta tutkinnon osasta tai yhteisten tutkinnon osien osa-alueesta tehdään myös aina dokumentoitu tunnustamispäätös, joka arkistoidaan ja säilytetään. Katso lisätietoja Opetushallituksen sivuilta



____________________________________________

Note to AmO-opintojen ohjaajalleni

Tarkempi analyysi oppimisen ja osaamisen arvioinnista (opintojakso 2.4. Osaamisen arviointi 5 op) ammatiopistoissa ja ammattikorkeakouluissa sekä S2-opetuksessa löytyy AmO-opintoihin liittyvästä osaamiskansiostani Olen aikaisemmin osoittanut osaamisen arvioinnin taitojani OAMK:n Onnistu osaamisen arvioijana 2 op opintojaksolla, josta olen saanut osaamismerkin. Avaa kehittämistehtävä alla olevasta linkistä


Osaamismerkkihakemuksena ja kehittämistehtävänä laadin kirjallisen suunnitelman osaamisperusteisesta Venäjän aakkoskurssista 1 op osaamistavoitteineen ja arviointikriteereinen ja arvioin osaamista aidossa käytännön tilanteessa eli toimin itse opettajana ja arvioijana ko. kurssilla. 

Raportissa esittelen Venäjän aakkoskurssin osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä sisällön. Lopuksi pohdin miten opiskelija osoitti kurssilla osaamistaan, mitä arviointimenetelmiä ja ympäristöjä käytin arvioinnissa ja miten varmistin arvioinnin luotettavuuden ja kattavuuden. Pohdin myös omaa onnistumistani osaamisen arvioijana.

Kommentit

Suositut tekstit