Oppimiskäsitys ja pedagoginen käyttöteoria


"Oppimiskäsitys on yksi keskeisistä opetustyötä ohjaavista henkilökohtaisista käsityksistä. Oppimiskäsitys on henkilökohtainen käsitys ja ymmärrys siitä, mitä oppiminen on tai miten ihminen oppii. Opettaja rakentaakin opettamiskäytäntönsä ja perustaa työnsä sekä oman pedagogisen ajattelunsa vahvasti oman oppimiskäsityksen sekä myös opettamiseen liittyvien henkilökohtaisten olettamusten ja uskomusten pohjalta."

Kuva: Preply.com Images, CC BY 2.0 

Oppimiskäsitys antaa perustan oman pedagogisen ajattelun ja käyttö-teorian kehittämiseen. Pedagoginen käyttöteoria on laaja ja systemaattinen opetusta koskeva opettajan henkilökohtainen teoria, joka luo puitteet käytännön toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.

Oma pedagoginen käyttöteoriani pohjautuu enimmäkseen humanistiseen, sosiokonstruktivistiseen, sosiokulttuuriseen ja ekologiseen oppimiskäsitykseen, mutta myös kognitiivinen ja konstruktivistinen ja joskus behavioristinenkin teoria toimii etenkin kielten opiskelussa. Näen ihmisen sosiaalisten suhteiden ja kulttuurin muovaamana oppijana ja arvokkaana persoonana, joka rakentaa tietoa aiemman osaamisensa pohjalta etenkin aikuisten kohdalla. Lisäksi haluan toteuttaa opetustyössäni positiivista pedagogiikkaa, joka keskittyy ihmisten väliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen. Siinä kiinnostutaan niistä inhimillisistä olosuhteista ja prosesseista, jotka vaikuttavat suotuisasti opiskelijoiden toimintaan. Tavoitteena on auttaa kouluyhteisöjä kukoistamaan ja auttaa opettajia tuomaan opiskelijoista esille heidän parhaat puolensa. 

Ei ole olemassa yhtä mallia tai teoriaa, joka sopii kaikille. Opettajan on tärkeää tulla tietoiseksi siitä, mitkä asiat ohjaavat omaa pedagogista ajattelua ja toimintaa. Opettajan kannattaa myös reflektoida miillaista oppimisprosessia oma toiminta tukee ja tuottaa. Omaa oppimiskäsitystä ja pedagogista käyttöteoriaa kannattaakin aika ajoin tarkastella kriittisesti ja suhteutettuna ajankohtaiseen tutkimuskirjallisuuteen ja vanhoihin ja uusiin oppimisen teorioihin. Opettajalta odotetaankin jatkuvaa oppimista ja kehittymistä ajan mukana. Omaa työtä voi reflektoida yksin tai yhdessä esim. kollegojen kanssa. Opettaja voi kerätä rakentavaa palautetta työskentelystään työyhteisössään sekä asiakkailta että kollegoilta ja esihenkilöltä. Paras palaute lienee se, oppivatko opiskelijat ja mitä he oppivat? Opettajan on muistettava, että opiskelijoilla on omat oppimiskäsityksensä ja opittavasta kohteestakin voi olla oma oppimiskäsitys. Siksi onkin tärkeää luoda opetukseen pedagoginen malli ja pedagoginen käsikirjoitus, joiden avulla yhteinen tavoite saavutetaan.

Pedagoginen malli on tapa organisoida opetus- ja oppimistapahtumia, siten että oppiminen etenee pedagogisesti taidokkaasti ja strukturoidusti. Pedagogisen mallin taustalla vaikuttaa ymmärrys oppimisen ja osaamisen kehittymisen luonteesta. Se on opetuksen suunnittelun apuväline, joka jäsentää oppimis- ja opetusprosessia sekä niihin linkittyviä aktiviteetteja.

Pedagogisen mallin yhteydessä puhutaan pedagogisesta käsikirjoituksesta, joka tarkoittaa oppimistilanteiden ja oppimista edistävien tehtävien vaiheistamista pienempiin osiin. Valittu pedagoginen malli ohjaa tätä käsikirjoittamista, joko koko opintojakson tai osaa siitä. Opiskelija kulkee siis käsikirjoituksen mukaisen ohjatun oppimispolun suunnaten opintojakson osaamistavoitteisiin.

Lähde: Teoreettisia ja käsitteellisiä näkökulmia opetustyöhön. 2021. Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Teaching and Learning Centre. https://www.tuni.fi/tlc/suunnittelu/pedagogisia-ratkaisuja/ (11.9.2023)

Kommentit

Suositut tekstit