Ensimmäisiä kokemuksia AmO-opinnoista 25.-26.8.2023
.jpg)
OSAAMISKANSIO
ENSIMMÄINEN VIIKONLOPPUTAPAAMINEN
ja ammatillisen koulutuksen ajankohtaisiin asioihin. Korkeakoulupedagogiikasta minulle jäi vahvasti mieleen käytännön, teorian ja tutkimuksen ja kehityksen vahva suhde keskenään, mikä on yksi ammattikorkeakoulujen kivijalka. Olen joskus toivonut pääseväni TKI-asiantuntijaksi ammattikorkeakouluun. Oma osaamistaustani sopisi
näihin tehtäviin hyvin, koska olen tehnyt useita hankkeita ja minulla on vahva korkeakoulutausta ja osaamista useilta eri toimialoilta ja koulutusasteilta. Tällä hetkellä tähtään suomen kielen opettajaksi maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille, mutta miksipä en voisi laajentaa opetusrepertuaariani myös esim. hyvinvointiin, työhyvinvointiin, osaamisen kehittämiseen tai muihin henkilöstöasioihin opintoihini ja kokemukseeni perustuen.
OPETTAJAN ASENTEET
Saranpää (2019) kirjoittaa omassa blogissaan mielestäni hyvin tärkeästä aiheesta opettajat ja asenteet, johon olen törmännyt itsekin useissa opetustehtävissäni. Hänen mukaansa opettajien asenteelliset haasteet ovat vaikeimmin muokattavissa toisin kuin tietotaito. Jokaisella meistä on omia asenteita, tunteita ja mielipiteitä, niin opettajallakin. Saranpää vinkkaakin, että opettajien tulee tutkia kriittisesti omia oppimiskokemuksiaan ja asenteitaan löytääkseen oppijalle sopivat oppimisen tavat. Ne eivät useimmiten ole samat kuin opettajalla itsellään ja metsään mennään, jos opettaja suunnittelee opetuksensa vain omien oppimiskäsitystensä mukaan. Itse pohdiskelen tätä teemaa ukrainalaisten aikuisopiskelijoideni kohdalla ja myös omassa työyhteisössäni. Ukrainalaiset ovat kotimaassaan tottuneet hyvin perinteiseen formaaliin, behavioristiseen, strukturalistiseen ja kognitiiviseen kielenoppimiskäsitykseen. S2-alalla vallitsevat tällä hetkellä funktionaalinen, sosiokonstruktivistinen, sosiokulttuurinen ja ekologinen kielenoppimiskäsitys. Itse kiinnostuin myös viikonlopun aikana muistakin mainituista pedagogisista malleista: tutkivasta oppimisesta, ongelmalähtöisestä oppimisesta, käänteisestä oppimisesta ja kokemuksellisesta oppimisesta. Haluan hyödyntää näitäkin oppimisen tapoja suomen kielen ja yhteiskunta- ja työelämätaitojen oppimisessa, vaikka ne ovatkin luultavasti vieraampia kielenopiskelutapoja maahanmuuttajille ja vielä joillekin opettajillekin.Saranpään mukaan omien asenteiden reflektointi erityisesti yhdessä toisten - niin opiskelijoiden kuin toisten opettajienkin - kanssa onkin se vaikein juttu. Olemme aina niin vahvasti tekemisissa omien henkilökohtaisten tunteidemme kanssa. Siitä huolimatta opettajana tulee pystyä keskustelemaan rakentavasti ja reflektoimaan niin omaa toimintaa kuin yhteistä toimintaakin. Kuten Saranpää sanoo, on uskallettava käydä dialogia niin kollegoiden kuin esihenkilöiden kanssa - ja mielestäni myös opiskelijoiden kanssa. Rakentavalla vuorovaikutuksella ja toisia kunnioittavalla työskentelytavalla voimme uudistaa oppimista ja löytää uusia luovia ratkaisuja ja kaikille sopivia oppimisen tapoja. Omassa Amo-opintoihin liittyvässä Hoks-keskustelussa sain kokea tämän kunnioittavan kohtaamisen ja rakentavan vuorovaikutuksen ja sen ansiosta innostuin AmO-opinnoista yhä enemmän. Odotan mielenkiinnolla miten taitava opettaja minusta voikaan kehittyä tämän vuoden aikana opiskellen ja samaan aikaan uusia taitoja harjoitellen opettamalla omaa ryhmää!
Lähde:
Saranpää, M. (2019). Opettajat ja asenteet. Haaga-Helia eSignals. Saatavilla osoitteessa: https://esignals.fi/kategoria/pedagogiikka/opettajat-ja-asenteet/#bd9b11a2 29.8.2023
Kommentit
Lähetä kommentti